Dispecerat
Dispeceratul Medical de Urgenta este un centru de preluare si tratare a apelurilor de urgenta cu caracter medical, primite prin Centrul Unic de Apel 112. Asistenta publica de urgenta prespitaliceasca este coordonata la nivel judetean sau regional, de dispeceratele integrate de urgenta 112 sau dispeceratele medicale specializate, aflate in legatura cu centrele unice de apel 112.
Urgente cod rosu:
Sunt urgentele vitale sau situatiile critice care necesita interventia rapida a unui echipaj de reanimare TIM sau in lipsa acestuia, a unui echipaj de urgenta cu medic EMU. Pina la sosirea echipajului de reanimare sau de urgenta, dispeceratul poate sa trimita concomitent un echipaj de prim ajutor din apropierea locului de interventie, care sa inceapa masurile de prim ajutor in asteptarea echipajului de reanimare. Deplasarea la aceste cazuri se va efectua utilizind sistemul de alarmare (girofar, sirena) alegind cea mai rapida/scurta cale, incalcand regulile circulatiei, daca este necesar, evitand a pune in pericol viata participantilor la trafic sau viata echipajului autospecialei. La sosirea primului echipaj la locul interventiei, se va transmite un bilant al starii pacientului / pacientilor catre medicul coordonator. La sosirea echipajului tip C, medicul din cadrul acestui echipaj va prelua comanda la locul interventiei si va stabili conduita terapeutica, informind dispeceratul despre starea pacientului, masurile terapeutice si destinatia la care se va transporta pacientul. In situatia in care un echipaj de urgenta sau de prim ajutor este trimis la un caz care se dovedeste a fi de cod rosu, echipajul aflat la locul interventiei va informa imediat dispeceratul, in vederea trimiterii unui echipaj cu medic. La urgentele de cod rosu alertarea echipajelor si plecarea se va face in maximum un minut, iar timpul de sosire la locul interventiei in municipiu nu va depasi 15 minute, la cel putin 90% din cazurile de urgenta (art.92 din Legea nr. 95/2006, Titlul IV).
Urgente cod galben:
Acestea sunt urgentele care nu sunt cu implicatii vitale imediate insa care se pot agrava in timp, daca nu li se acorda asistenta medicala adecvata si pacientul nu este transportat la o unitate sanitara adecvata. Aceste urgente pot fi asigurate de echipajele de urgenta ale Serviciul Judetean de Ambulanta si de echipajele de prim ajutor ale SMURD. Dupa caz, medical coordonator va trimite un echipaj de prim ajutor din apropierea locului de interventie urmat de un echipaj de urgenta de la punctual cel mai apropiat. In deplasarea la aceste cazuri ambulantele vor utiliza sistemul de alarmare (girofar, sirena) intermitent, incercind sa incalce regulile circulatiei cat mai putin posibil. Primul echipaj sosit, cat si echipajul de urgenta vor transmite un bilant asupra starii pacientului dispeceratului central. In cazul in care echipajul de urgenta trimis nu are medic in componenta, acesta va actiona in limita competentei echipajului, iar in lipsa medicului, echipajul este obligat sa transporte pacientul la o Unitate de Primiri Urgente sau la o unitate sanitara conform indicatiilor medicului coordonator. In cazul in care cazul se dovedeste a fi un cod rosu sau se modifica in cod rosu, echipajul aflat la locul interventiei este obligat sa informeze dispeceratul in vederea trimiterii unui echipaj de tip C1/C2.
Urgente cod verde:
Acestea sunt cazuri care necesita asistenta medicala sau transport medical dar care suporta o amanare, neavand caracter de urgenta. Cazurile din aceasta categorie vor fi asigurate de echipaje de urgenta , medic al compartimentului de consultatii la domiciliu, echipaje de transport, etc. conform starii pacientului si serviciului solicitat de apelant. La sosirea la locul interventiei, se va transmite un bilant al cazului dispeceratului central iar in cazul in care se dovedeste ca pacientul se incadreaza in cod galben sau rosu, echipajul prezent va anunta imediat dispeceratul in vederea trimiterii unui echipaj adecvat
Preluarea unui apel la 112 (număr unic de urgență în România) urmează o procedură standard, reglementată de legislație și de protocoalele STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale) și ale serviciilor de urgență.
În linii mari, pașii sunt:
1. Apelantul formează 112 – apelul este direcționat către centrul de preluare al STS.
2. Operatorul STS răspunde (nu personalul medical, poliția sau pompierii direct).
Se prezintă: „112, ce urgență aveți?”
Identifică natura urgenței: medicală, poliție, pompieri etc.
3. Operatorul colectează informațiile de bază:
a) Locul exact al evenimentului (adresa, repere)
b) Ce s-a întâmplat (tipul incidentului: accident, incendiu, urgență medicală etc.)
c) Numărul de persoane implicate / afectate
d) Date de contact ale apelantului
4. Direcționarea apelului către agenția competentă (Ambulanță/SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie).
Operatorul STS rămâne în linie și face conferință cu dispeceratul de urgență.
5. Dispeceratul integrat (ex. Ambulanță/SMURD) preia cazul, adresează întrebări specifice și alocă resursele necesare (echipaj tip B, C, SMURD, pompieri etc.).
6. Operatorul poate oferi instrucțiuni preliminare (în cazul dispeceratului medical: manevre de resuscitare, oprirea hemoragiei, poziționarea pacientului etc.) până la sosirea echipajelor.
Este important ca apelantul:
a) să răspundă clar și concis la întrebările puse,
b) să nu închidă apelul până nu i se spune,
c) să urmeze instrucțiunile oferite de operator/dispecer.
Tipul echipajelor medicale ale Serviciului de ambulanta ce deservesc urgentele in Judetul Constanta:
- Echipaje de urgenta cu medic C2/B1.
- Echipaje de urgenta B2.
- Echipaje pentru consultatii la domiciliu.
- Echipaje de transport neasistat A1/A2.
- Operator-registrator medical de urgență (3 posturi/tură).
- Medic Coordonator (1 post/tură).
📞 Operator STS: „112, ce urgență aveți?”
👤 Apelant: „Am fost martor la un accident rutier. O persoană e inconștientă!”
📞 Operator STS: „Spuneți-mi, vă rog, unde s-a produs accidentul? Adresa exactă sau repere.”
👤 Apelant: „Pe DN1, la intrarea în localitatea X, lângă benzinărie.”
📞 Operator STS: „Câte persoane sunt implicate?”
👤 Apelant: „Două persoane, una e prinsă în mașină și nu răspunde.”
📞 Operator STS: „Rămâneți pe linie, vă transfer la serviciul de ambulanță.”
👉 (Operatorul face conferință cu dispeceratul medical).
🚑 Dispecerat Ambulanță: „Ambulanța, spuneți-mi exact ce s-a întâmplat.”
👤 Apelant: „Accident rutier, două persoane. Una inconștientă, nu respiră.”
🚑 Dispecerat Ambulanță: „Vă rog să verificați dacă persoana respiră. Puneți mâna pe piept sau apropiați urechea de gura lui.”
👤 Apelant: „Nu respiră!”
🚑 Dispecerat Ambulanță: „Începeți imediat masajul cardiac: apăsați cu podul palmei pe mijlocul pieptului, tare și repede, de aproximativ 2 ori pe secundă. Continuați până vine echipajul! Ați înțeles?”
👤 Apelant: „Da, fac asta acum!”
🚑 Dispecerat Ambulanță: „Foarte bine. Ambulanța și pompierii sunt pe drum, rămâneți pe linie și continuați compresiile!”