Dispeceratul medical
Dispeceratul Medical de Urgenta este un centru de preluare si tratare a apelurilor de urgenta cu caracter medical, primite prin Centrul Unic de Apel 112. Asistenta publica de urgenta prespitaliceasca este coordonata la nivel judetean sau regional, de dispeceratele integrate de urgenta 112 sau dispeceratele medicale specializate, aflate in legatura cu centrele unice de apel 112.
Atributii
- Preluarea apelurilor pentru urgente medicale din Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112.
- Preluarea apelurilor pentru activitati de transport asistat sau neasistat de la unitatile sanitare ale judetului Constanta.
- Inregistrarea apelurilor in format electronic, triajul urgentelor si transmiterea datelor catre substatiile Serviciului de Ambulanta Judetean si a Serviciului Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare specificand echipajul/echipajele care se vor deplasa.
- Coordonarea activitatii serviciilor medicale in prespital pastrand legatura cu echipajele de interventie, primind rapoarte despre interventii si asistand echipajele de prim ajutor sau echipajele de urgenta fara medic indicand modalitatea de rezolvarea a cazului pe baza raportului primit.
- Transmiterea datelor prin terminalul radio la autosanitare.
- Urmarirea prin sistemul GIS/GPS a ambulantelor si a autospecialelor de interventie de urgenta dotate cu sisteme de localizare si urmarire prin satelit.
- Transferul convorbirilor telefonice, daca este cazul, direct la subdispeceratul agentiei care are prioritate.
- Transmiterea datelor prin linie telefonica directa si terminal computerizat se va efectua, dupa caz, catre:
- Serviciul Mobil de Urgenta Reanimare si Descarcerare Constanta.
- Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Dobrogea" al judetului Constanta.
- Inspectoratul Judetean al Politiei.
- Comandamentul Jandarmeriei Judetene.
- Inregistrarea convorbirilor telefonice si radio de pe terminalele proprii si pastrarea acestora arhivate in format electronic.
- Pastrarea bazelor de date pentru intreaga activitate a dispeceratului.
Modul de functionare si preluarea apelurilor pentru cazurile medicale:
- La preluarea apelului , numarul de telefon si adresa apelantului vor aparea automat pe ecran; in caz contrar, dispecerul va completa datele privind numarul de telefon de la care se anunta si adresa.
- In cazul in care este o solicitare medicala, in urma completarii fisei 112, dispecerul va trece la fisa medicala unde va pune intrebarile specifice si va alege protocolul cel mai potrivit.
- Dupa stabilirea gradului urgentei (cod rosu, galben, verde) dispecerul va transfera fisa catre medicul coordonator.
- In cazurile medicale unde dispecerul nu poate clarifica gradul urgentei, acesta va transfera convorbirea catre medicul coordonator.
- La primirea fisei de dispecer, medicul coordonator va confirma gradul urgentei si va decide care echipaj / echipaje se vor deplasa.
- La sosirea echipajului la locul interventiei, seful echipajului va transmite un bilant scurt despre situatia si starea pacientului / pacientilor, medicului coordonator, care la randul sau, va lua decizia de a trimite sprijin daca considera ca este necesar sau va indica sefului de echipaj conduita de urmat in cazul in care acesta este asistent sau paramedic in cadrul unui echipaj de urgenta sau de prim ajutor.
- In cazurile si situatiile grave, la distante ce necesita o deplasare de lunga durata cu ambulanta, medicul va alerta elicopterul SMURD.
- In cazurile in care au loc accidente colective, accidente grave sau cazuri deosebite ce necesita interventii speciale , medical coordonator va informa imediat Centrul Operativ pentru Situatii de Urgenta al Ministerului Sanatatii.
- Medicul coordonator va urmari impreuna cu radio-telefonistul toate ambulantele aflate sub urmarire prin satelit si statutul acestora (in interventie, liber, etc.) pentru a trimite ambulanta cea mai apropriata de incident.
- In cazurile cu functiile vitale amenintate si in situatiile critice, medicul coordonator va trimite cel mai apropiat echipaj de urgenta sau prim ajutor.
- Primul echipaj sosit va transmite un bilant care confirma sau infirma gravitatea cazului, ulterior se vor realoca resurse in functie de gravitatea cazurilor.
Echipaje operative
Tipul echipajelor medicale ale Serviciului de ambulanta ce deservesc urgentele in Judetul Constanta:
- Echipaje de urgenta cu medic C2/B1.
- Echipaje de urgenta B2.
- Echipaje pentru consultatii la domiciliu.
- Echipaje de transport neasistat A1/A2.
In cazul unor accidente in masa, calamitati, etc., echipajele de transport si resursele utilizate pentru codul galben si verde se disponibilizeaza pentru codul rosu fiind utilizate in acordarea primului ajutor si a transportului.
Personal permanent:
- Dispecer / radiotelefonist (3 posturi).
- Medic Coordonator tura.
- Asistent coordonator de tura.
Program de lucru - noiembrie 2015
Accesul la date:
Dispecerii, medicii coordonatori de tura cat si inginerul de sistem, au acces la informatiile din calculatoarele aflate in dispecerat fiind obligati sa pastreze confidentialitatea datelor conform reglementarilor legale in vigoare.
Accesul in dispeceratul central:
Accesul in dispecerat este permis doar personalului de garda, medicului sef, inginerului de sistem, asistentului sef sau loctiitorilor acestora. Vizitele oficiale in dispecerat pot fi efectuate cu un aviz prealabil (cel putin o ora) si cu aprobarea managerului.
Tinuta de lucru in dispecerat:
Dispecerii vor purta o uniforma de lucru in timpul desfasurarii activitatii in cadrul dispeceratului Medicul de garda in cadrul dispeceratului va purta uniforma serviciului din care face parte.